Met één druk op de knop beslag op auto en brommer
Sinds 1 april 2021 is het voor de deurwaarder veel makkelijker geworden om beslag op voertuigen te leggen. Beslag leggen kan nu via het kentekenregister. Voorheen moest de deurwaarder het voertuig waarnemen om hierop beslag te kunnen leggen. Door dit gemak is de verwachting dat vaker gebruik gemaakt zal worden van dit instrument. Maar let wel, het beslag mag niet wanneer voorzienbaar is dat de kosten hoger zijn dan de opbrengst.
Administratief beslag
Om
beslag op een auto of brommer te leggen moest de deurwaarder voorheen
op pad gaan om het voertuig daadwerkelijk waar te nemen. Wanneer de auto
niet voor het huis van de debiteur, maar een paar straten verder of in
het buitenland stond, kon er in feite geen beslag op worden gelegd.
Sinds 1 april 2021 is dit probleem opgelost. De deurwaarder kan nu ook
administratief beslag leggen. Van achter z’n bureau kijkt hij in het
kentekenregister van het RDW en neemt waar dat een auto op naam van de
debiteur staat. De deurwaarder maakt vervolgens een proces-verbaal op en
zorgt voor inschrijving hiervan in het kentekenregister. Het proces-verbaal wordt vervolgens binnen drie dagen betekend aan de debiteur.
Beslag
via het kentekenregister is niet alleen makkelijker, het zorgt er
bovendien voor dat het kenteken niet kan worden overgeschreven op naam
van een derde (zoals een koper). Deze tenaamstellingsblokkade is via de Online Voertuig Informatie van de RDW voor iedereen zichtbaar. Potentiële kopers worden hierdoor beter beschermd.
Het
kentekenregister is overigens geen ‘eigendomsregister’. Het kan zijn
dat de auto of brommer eigendom is van iemand anders. Als diegene kan
aantonen eigenaar te zijn is het beslag niet geldig gelegd en dient het
te worden opgeheven.
Auto noodzakelijk
In
bepaalde situaties kan de auto echt noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld om
te kunnen werken. Er geldt hiervoor geen algemeen beslagverbod. Wel kan
beslag en executie onder omstandigheden misbruik van bevoegdheid
opleveren. Het is aan de rechter om dit te beoordelen.
Wanneer
de totstandkoming van een schuldregeling gefrustreerd wordt omdat een
schuldeiser beslag op de auto legt die nodig is voor het werk en dreigt
met verkoop, kan bij de rechtbank om een voorlopige voorziening WSNP worden gevraagd.
Mocht
de debiteur om gezondheidsredenen volledig afhankelijk zijn van een
(aangepaste) auto voor verplaatsingen buitenshuis, dan geldt er wel een
beslagverbod. De auto is dan noodzakelijk voor de algemene dagelijkse
levensbehoeften (artikel 447 lid 1, onder d Rv).
Beslag niet als oneigenlijk drukmiddel
De
mogelijkheid van administratief beslag via het kentekenregister, zal
tot een toename van beslag op auto’s, motoren en brommers leiden. Beslag leggen
is echter niet geoorloofd
wanneer redelijkerwijze voorzienbaar is dat de verwachte opbrengst
lager zal zijn dan de kosten van het beslag en verkoop. Er is dan
sprake van een toe- in plaats van afname van de schulden. Beslag mag
niet uitsluitend als pressiemiddel worden gebruikt.
De kosten van beslag en verkoop komen ongeveer neer op € 550. Wanneer de schuldeiser niet BTW-plichtig is en dus de BTW niet kan verrekenen, zoals verzekeraars, verhuurders en de overheid, bedragen de kosten € 665.
De verwachte opbrengst is is voor auto's redelijk goed in te schatten door na te gaan wat de dagwaarde is. Zie hiervoor de ANWB-koerslijst. De opbrengst zal overigens bij een openbare verkoop lager zijn.
De deurwaarder heeft een eigen verantwoordelijkheid om een afweging
te maken voordat hij beslag gaat leggen en zal zo nodig de opdracht tot
beslaglegging moeten weigeren.
Het verbod om beslag te leggen bij
een te lage verwachte opbrengst geldt overigens niet voor de debiteur
die niet wil, maar wel kan betalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een
debiteur met vermogen in het buitenland waar de schuldeiser vanwege
grensoverschrijdende problematiek lastig beslag op kan leggen. Door
beslag als drukmiddel te gebruiken kan de debiteur aangespoord worden
zijn vermogen aan te wenden om de vordering te betalen.
Het verbod om
beslag te leggen geldt eveneens niet voor de belastingdienst wanneer de
motorrijtuigenbelasting niet wordt betaald.
Betere bescherming
De
mogelijkheid om administratief beslag op auto’s en brommers te leggen
maakt deel uit van de Wet herziening beslag- en executierecht, die op
andere onderdelen eerder van kracht is geworden. Zo zijn per 1 oktober
2020 de mogelijkheden om beslag op inboedel te leggen ingrijpend
beperkt. Op niet bovenmatige inboedel
mag de deurwaarder geen beslag meer leggen. Hetzelfde geldt
bijvoorbeeld voor een fiets, TV en computer. Het bestaansminimum van de
debiteur wordt hierdoor beter beschermd.
Daadwerkelijk verkopen van
de inboedel gebeurde al niet veel. Het beslag op inboedel werd vooral
gebruikt om naast loonbeslag een betalingsregelingen af te dwingen, met
alle gevolgen van dien. Dit is met de wetswijziging aan banden gelegd.
Online verkoop
Wanneer
er wel waardevolle goederen zijn en het komt tot een verkoop, dan heeft
de wetswijziging het mogelijk gemaakt dat dit op moderne wijze via internet
kan plaatsvinden. Voordeel is dat een groter publiek wordt bereikt en
dat het goedkoper is. De betekent meer opbrengst en minder kosten.
De
aankondiging van de verkoop gebeurt niet meer via een kostbare
advertentie in de krant en het ‘aanslaan van een biljet’. In plaats
daarvan vindt de aankondiging via internet
plaats, waarbij vermeld wordt via welke website en gedurende welke
periode er geboden kan worden. De KBvG heeft hiervoor een centrale
website ingericht die te bereiken is via www.kbvg.nl/executieverkopen.
Meer informatie
- Parlementaire geschiedenis: Administratief beslag op motorrijtuigen en aanhangwagens
- Uitoefenen oneigenlijke druk aan banden gelegd
- Meer info beslag roerende zaken
« Nieuwsoverzicht