Klacht tegen incassobureau
- Wet Kwaliteit Incassodienstverlening
- Incassoregister
- Kwaliteitseis: inzichtelijkheid van de vordering
- Kwaliteitseis: omgang met debiteur
- Kwaliteitseis: informatievoorziening
- Klacht indienen tegen incassobureau
- Geschil voorleggen aan de rechter
- Voorbeeldbrieven om bezwaar te maken tegen incassokosten
- Toezicht op incassodienstverleners
- Klacht tegen handelsinformatiebureau
Wet Kwaliteit Incassodienstverlening
Vanaf 1 april 2024 geldt de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki). Deze wet geldt voor:
- ondernemers die incassowerkzaamheden verrichten;
- namens schuldeisers, of nadat vorderingen zijn gekocht;
- voor vorderingen op natuurlijk personen die in Nederland wonen (dus ook zzp-ers en vennootschap onder firma).
Deze wet geldt dus voor incassobureaus en factoringbedrijven, maar ook voor administratiekantoren die voor hun klanten rekeningen en herinneringen sturen. De wet geldt ook voor advocaten en deurwaarders. Voor hen geldt echter geen registratieplicht en het toezicht is anders geregeld.
Voor incassodienstverleners die vóór 1 april 2024 werkzaam waren geldt een overgangsperiode van een jaar.
UitsprakenMeer informatie
Nieuws SchuldInfo
Wet- en regelgeving
- Wetsvoorstel Kwaliteit Incassodienstverlening, parlementaire behandeling
- Memorie van toelichting
- Besluit kwaliteit incassodienstverlening (met toelichting)
Overige info
Incassoregister
Om incassowerkzaamheden uit te mogen voeren moet een incassodienstverlener (m.u.v. advocaten en deurwaarders) geregistreerd staan in het incassoregsiter. De dienst Justis beoordeelt of de incassodienstverlener aan de eisen voor inschrijving voldoet. Voor incassodienstverleners die vóór 1 april 2024 al actief waren geldt een overgangsperiode van een jaar.
Incassowerkzaamheden verrichten zonder geregistreerd te staan is strafbaar. Bovendien zijn er civielrechtelijke gevolgen.
Civielrechtelijke gevolgen (wordt ingevoerd per 1 oktober 2026):
- er zijn geen incassokosten verschuldigd;
- ook niet bij volgend incassobureau die wel geregistreerd is;
- de rente loopt niet door.
UitsprakenMeer informatie
Kwaliteitseis: inzichtelijkheid van de vordering
Een incassodienstverlener verstrekt zo spoedig mogelijk een schriftelijke beschrijving van de vordering. De schriftelijke beschrijving bevat:
- de naam, het woonadres en de woonplaats van de schuldenaar;
- de naam, het vestigingsadres, de vestigingsplaats en het KvK-nummer incassodienstverlener;
- de naam en het vestigingsadres van de schuldeiser;
- de overeenkomst (of andere titel) die ten grondslag ligt aan de vordering;
- de betaaltermijn en de verlengde betaaltermijn van de vordering; en
- de datum en het nummer van de factuur.
Het totaalbedrag moet alsvolgt worden gespecificeerd:
- de oorspronkelijke hoofdsom en het totaalbedrag dat nog verschuldigd is;
- de hoogte van de verschuldigde rente, de rentepercentages en tijdvakken waarover de rente is berekend en de grondslag voor de berekende rente (wettelijke of contractuele rente);
- de hoogte van de incassokosten; en
- de btw indien van toepassing.
Wanneer de debiteur hierom verzoekt moet opnieuw een specificatie worden verstrekt.
UitsprakenMeer informatie
Kwaliteitseis: omgang met debiteur
De incassodienstverlener benadert een debiteur per e-mail, fysiek of telefonisch op transparante, ondubbelzinnige, herkenbare en correcte wijze. Dit mag niet:
- tussen acht uur ’s avonds en zeven uur ’s ochtends
- op een zondag of een algemeen erkende feestdag
UitsprakenMeer informatie
Kwaliteitseis: informatievoorziening
De incassodienstverlener zorgt voor eenduidige, volledige en juiste informatieverstrekking aan de debiteur. De incassodienstverlener mag geen maatregelen in het vooruitzicht stellen die hij niet kan of niet mag treffen. Hij mag geen oneigenlijke druk uitoefenen. Daaronder vallen in ieder geval maatregelen waarvoor een rechterlijk vonnis vereist is, zoals het leggen van beslag.
De incassodienstverlener informeert de debiteur uit eigen beweging en op verzoek over zijn rechten en plichten. Wat zijn de gevolgen wanneer niet op tijd betaald wordt en welke mogelijkheden heeft de debiteur om de vordering te betwisten?
Bovendien moet de incassodienstverlener rechtstreeks en eenvoudig bereikbaar zijn voor de debiteur.
UitsprakenMeer informatie
Klacht indienen tegen incassobureau
Als je het niet eens bent met de werkwijze van een incassobureau dien dan schriftelijk een klacht in bij het incassobureau. Ieder incassobureau moet een klachtenprocedure hebben.
Sommige incassobureaus zijn aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Wanneer je niet tevreden bent met de afhandeling van de klacht door het incassobureau dan kun je dit voorleggen aan het Kifid. Behandeling van de klacht door deze geschillencommissie is gratis. Wanneer je tegen de uitspraak van de geschillencommissie in beroep wil gaan bij de Commissie van Beroep is hiervoor € 500 verschuldigd.
UitsprakenMeer informatie
Incassobureau - debiteur (klachten vóór 1 april 2024):
- Vordering was betaald: Debiteur is jarenlang onterecht belast met incassoprocedure
- Incassobureau stuurt geen aanmaning en specificeert vordering niet volgens keurmerk-eisen
- Incassobureau mag dreigen met rechtsmaatregelen en mag partner debiteur benaderen
- Sommatie moet steeds specificatie bevatten, niet volstaan met noemen van één bedrag
- Bij betwiste vordering moet incassobureau bij opdrachtgever informeren en incasso opschorten
- Bij betwiste vordering sommaties blijven sturen en geen nader onderzoek bij opdrachtgever
- Betwiste vordering: voordat uitgezocht was of dit correct is, incassokosten in rekening brengen
- Lidmaatschap NVI niet op briefpapier vermeld en niet wijzen op mogelijkheid indien klacht
- Ondanks afspraak betalingsregeling wordt vordering verhoogd met incassokosten
- Incassobureau hoeft vordering niet te beoordelen, bij betwisting voorleggen aan opdrachtgever
- Gedragsregels verbieden niet het delen van persoonsgegevens met Handelsinformatiebureau
- Niet reageren op verzoek vordering te onderbouwen en doorgaan met incassotraject
Incassobureau - opdrachtgever (klachten vóór 1 april 2024):
- Bankbeslag niet voortvarend gelegd, ook verantwoordelijk voor ingeschakelde derde
- Gebrekkige communicatie door incassobureau over bijkomende kosten
- Opdrachtgever moet extra betalen indien vordering geïnd wordt, informatie was duidelijk
- Opdrachtgever niet geïnformeerd over kosten dagvaarding en hiermee niet ingestemd
Overig (klachten vóór 1 april 2024):
Meer informatie:
Geschil voorleggen aan de rechter
De wijze waarop het incassobureau te werk is gegaan kan ook onderdeel worden van een juridische procedure bij de rechter. Wanneer het incassobureau namens de schuldeiser nog geld te vorderen heeft en een deel van de vordering (bijvoorbeeld de incassokosten of de rente) wordt betwist, zorg er dan voor dat het deel wat wel klopt op tijd betaald wordt. Stuur, bij voorkeur aangetekend, een brief met de argumenten waarom het andere deel van de vordering niet betaald wordt. Het initiatief ligt vervolgens bij de schuldeiser of voor het restantbedrag nog een juridische procedure wordt gestart.
Het kan hierbij overigens ook gaan om geschillen tussen opdrachtgever en incassobureau, bijvoorbeeld vanwege de kosten die in rekening worden gebracht wanneer het niet is gelukt om de vordering op de debiteur te innen.
Tot slot heeft, in meer uitzonderlijke situaties, ook de strafrechter een rol, bijvoorbeeld wanneer het incassobureau ‘De Harde Hand’ wordt ingeschakeld. Zie meer onder uitspraken.
UitsprakenMeer informatie
Incassobureau - debiteur:
- Direct Pay moet integrale proceskosten betalen vanwege onzorgvuldig procederen 1
- Direct Pay moet integrale proceskosten betalen vanwege onzorgvuldig procederen 2
- Direct Pay moet integrale proceskosten betalen vanwege onzorgvuldig procederen 3
- Verwarring over betalingsregeling: Infomedics gaat rauwelijks dagvaarden
- Na 14-dagenbrief had Webcasso eerst aanmaning met incassokosten moeten sturen
Incassobureau - opdrachtgever:
- Juristu moet opdrachtgever (consument) 1.200 euro teruggeven en 550 euro schade betalen
- Juristu moet opdrachtgever (consument) ruim 1.200 euro teruggeven 1
- Juristu moet opdrachtgever (consument) ruim 1.200 euro teruggeven 2
- Volledige proceskostenveroordeling Juristu ivm onnodig op kosten jagen opdrachtgever
- Geschil over betaling factuur incassobureau, e-Legal is onduidelijk over de prijs
- Toepassing algemene voorwaarden e-Legal onredelijk
- Afwijzing vordering incassobureau Graydon tegen ex-klant (bedrijf in MKB-sector)
- Toewijzing vordering tegen het Invorderingsbedrijf vanwege schending zorgplicht
- Schending zorgplicht Invorderingsbedrijf, plaatsing reviews en oproep niet onrechtmatig
- Schending zorgplicht t.a.v. opdrachtgever: kosten incassobureau hoger dan hoofdsom
- Opdracht tot incasso omvat niet opdracht tot procederen
Strafrecht:
- Incassobureau incasseert vorderingen met gebruikmaking van geweld
- Veroordeeld voor uitlokking: benaderen incassobureau Harde Hand voor inning geldbedrag
- Verdachte, eigenaar van incassobureau, maakt zich schuldig aan poging tot verduistering
- Verdachte veroordeeld door als incassobureau CIBJ ongefundeerde aanmaningen te sturen
Meer informatie:
- Direct Pay “kampioen dagvaarden” afgestraft met hoge proceskosten
- Één bedrijf is verantwoordelijk voor ruim tien procent van alle schuldzaken bij kantonrechters
- Incassobureau Juristu moet opdrachtgevers terugbetalen
- Incassobureau Juristu veroordeeld voor onrechtmatig handelen
- Benadeelde klanten incassobureau Juristu eisen geld terug: ‘Je vertrouwt erop dat ze het goed doen’
- Hoe Incassobureau het Invorderingsbedrijf haar klanten (opdrachtgevers) om de tuin leidt
Voorbeeldbrieven om bezwaar te maken tegen incassokosten
Maak gebruik van de voorbeeldbrieven op schuldinfo om bezwaar te maken tegen de hoogte van incassokosten. Maak bezwaar in de volgende situaties:
- geen of onjuiste aanmaning ontvangen;
- te hoge of dubbele incassokosten berekenen;
- ten onrechte niet samenvoegen van termijnen;
- ten onrechte in rekening brengen van BTW.
Ga naar voorbeeldbrieven incassokosten.
Kijk hier voor meer informatie over de hoogte van incassokosten.
Toezicht op incassodienstverleners
Met invoering van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) op 1 april 2024 is de Inspectie Justitie en Veiligheid verantwoordelijk voor het toezicht op de incassomarkt. Wanneer de regels worden overtreden ka de Inspectie JenV een waarschuwing geen, een last onder dwangsom of een geldboete opleggen. Dit toezicht geldt niet voor advocaten en deurwaarders. De Orde van Advocaten houdt toezicht op incassoadvocaten en Bureau Financieel Toezicht op deurwaarders.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) houden ook toezicht op de incassomarkt, ook na invoering van de Wki.
De ACM handhaaft op basis van de Wet handhaving consumentenbescherming, waarbij oneerlijke en agressieve handelspraktijken wordt tegengegaan. Ook incassobureaus vallen onder dit toezicht. De ACM kan een openbare waarschuwing uitbrengen om consumenten te waarschuwen voor bepaalde incassobureaus. Dit kan wanneer ze een redelijk vermoeden heeft dat de regels worden overtreden. De ACM kan het bedrijf ook een boete opleggen.
Klachten over incassobureaus kunnen worden gemeld via Consuwijzer. De individuele klachten worden niet door ACM opgelost. Ze worden als signalen gebruikt om zo nodig te handhaven.
Wanneer het incassobureau is ingeschakeld door een bank of kredietaanbieder, dan is de AFM de toezichthouder. Klachten kunnen als signaal aan de AFM worden gemeld.
UitsprakenMeer informatie
Uitspraken:
- Boete incassobureau Unitedcall van 800.000 euro
- Boete incassobureau Credit Invest, CreditPay en MKBusiness voor oneerlijke handelspraktijken
- Uitspraak Rb Rotterdam inzake boete Credit Invest
- Toezeggingsbesluit Intrum Justitia over incassopraktijk
- Waarschuwingsbesluit incassobureau Incasso CC
- Waarschuwingsbesluit incassobureau Jacobs Bemiddeling
- Waarschuwingsbesluit incassobureau Herms Incasso
- Waarschuwingsbesluit incassobureau Lootsma & Partners
- Waarschuwingsbesluit incassobureau Inter Payment Service
- Waarschuwingsbesluit incassobureau Smits & Co
Meer informatie:
- Samenwerkingsprotocol Dienst Justis, Inspectie JenV, BFT, de deken, ACM en AFM
- Oneerlijke praktijken bij incassobureaus
- ACM beboet Unitedcall voor agressieve incassopraktijken
- Een onderzoek naar de handelspraktijken van incassobureaus
- Autoriteit Consument en Markt (ACM)
- Consuwijzer
- Autoriteit Financiële Markten (AFM)
Klacht tegen handelsinformatiebureau
Wanneer een bedrijf wil beoordelen of iemand in staat is z’n financiële verplichtingen na te komen kan over betrokkene informatie opgevraagd worden bij een handelsinformatiebureau. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook door energiebedrijven bij de beoordeling of een borg betaald moet worden. Een handelsinformatiebureau komt aan z’n informatie door openbare bronnen te raadplegen als de Kamer van Koophandel, het Kadaster, het Centraal Insolventieregister en statistische gegevens zoals het gemiddeld inkomen in een bepaalde wijk. Daarnaast wordt informatie van schuldeisers en incassobureaus over eerdere achterstanden geregistreerd.
Een handelsinformatiebureau mag informatie opvragen bij de buren om het actueel adres te achterhalen om zo in contact te komen. Er mag echter niet gevraagd worden naar het inkomen, de werkgever of de auto waarin men rijdt. De werkgever mag deze informatie uiteraard ook niet verstrekken.
Het handelsinformatiebureau is gebonden aan de AVG, hetgeen onder meer betekent dat degene die geregistreerd staat hiervan op de hoogte moet worden gesteld, dat er niet meer geregistreerd mag worden dan strikt noodzakelijk en dat er recht bestaat op inzage en correctie.
Bepaalde handelsinformatiebureaus zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus. Zij zijn gebonden aan een gedragscode. Volgens deze gedragscode mogen gegevens 8 jaar bewaard blijven. Eventuele klachten kunnen worden ingediend bij de Raad van Toezicht.
Wanneer de klacht niet tot het gewenste resultaat leidt kan een klacht worden ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het is ook mogelijk de AP een anonieme tip te geven die zij kunnen gebruiken voor onderzoek. Kijk hier voor meer informatie.
UitsprakenMeer informatie
Uitspraken:
Kamervragen:
- Bedrijven die handelen in kredietgegevens van personen zonder hen daarover te informeren
- U staat op een zwarte lijst
- Kredietwaardigheidsonderzoeken
- Aanpak van illegale handel in persoonsgegevens
- Onderzoek van de Registratiekamer naar de werkwijze van handelsinformatiebureaus
- Verkopen van informatie door gerechtsdeurwaarders
- Verstrekking van persoonsgegevens door overheidsdiensten
- Verwerking van persoonsgegevens door handelsinformatieburaus
- Handel in persoonsgegevens
- Mogelijke handel in persoonsgegevens