Word de nieuwsbrief niet goed weergegeven? Klik hier om deze in de browser te openen.
         
   
 
Gemeenten bieden mensen met problematische schulden niet altijd een laagdrempelige en brede toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening. Er is dan ook op verschillende punten verbetering mogelijk. Dat concludeert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na een verkennend onderzoek onder tien gemeenten en een gemeenschappelijke regeling. In zijn rapport Een open deur? Een onderzoek naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening presenteert hij uitgangspunten waarmee gemeenten de toegang tot de schuldhulpverlening kunnen verbeteren om zo de effectiviteit te vergroten.
Sociaal raadslieden krijgen sinds eind vorig jaar regelmatig vragen van cliënten die opgeroepen worden om voor e-Court te verschijnen, een vorm van digitale arbitrage. Aanleiding hiervoor is meestal een betalingsachterstand bij de zorgverzekeraar. Er is sprake van een nieuwe trend: zorgverzekeraars zijn massaal overgestapt van de overheidsrechter naar e-Court. De Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR/Sociaal Werk Nederland) heeft onderzoek gedaan naar de rechtsgeldigheid van zo'n e-Court beding, de onafhankelijkheid van e-Court en de rechtmatigheid van de kosten die deurwaarders in rekening brengen. In het rapport ?Rechtspraak op bestelling?!? concluderen de sociaal raadslieden dat het op al deze onderdelen niet in de haak is. Er zijn 16 aanbevelingen geformuleerd.
De belastingdienst heeft beslag gelegd op een WIA uitkering en de beslagvrije voet berekend op basis van de gegevens die ze hebben ontvangen. Vervolgens heeft de deurwaarder ook beslag op de uitkering gelegd. De deurwaarder geeft een lage beslagvrije voet aan het UWV door omdat hij geen informatie van de debiteur heeft ontvangen. Het UWV hanteert als beleid dat ze uitgaat van de laagste beslagvrije voet. De extra beslagafdracht maakt het UWV over aan de belastingdienst, met als gevolg dat de debiteur ver onder het bestaansminimum komt. De Nationale ombudsman oordeelt als volgt.

Vragen en discussies op linkedin

Heeft iemand al ervaring met kwijtschelding van nieuwe schulden in het geval dat cliënt in het bewindsregister is opgenomen? Vodafone wil hieraan niet meewerken.
Een cliënte van mij heeft een abonnement bij Vodafone verlengd voor twee jaar en daarbij een nieuwe telefoon ontvangen. Zij had een abonnement met een vrij dure telefoon gekozen en heeft deze telefoon verkocht. Vodafone was op de hoogte van het bewind ten tijde van het verlengingsverzoek en ze stond in het bewindsregister ingeschreven. Vodafone is van mening dat betreffende cliënte niet onder curatele staat en dus handelingsbekwaam is en achten haar verantwoordelijk voor de verlenging. Zij hebben de verlenging inmiddels wel teruggedraaid, maar willen wel dat de toestelwaarde wordt betaald. Ik kom nu niet verder. Welke stappen kan ik ondernemen? Lees verder?.

Op Twitter

 
   

Klik hier om je af te melden voor deze gratis nieuwsbrief